Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Dry needling

Bij fysiotherapiepraktijk FysioPractice Zoetermeer bieden wij Dry needling aan. Dit is een nieuw behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling therapie is niet hetzelfde als acupunctuur

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten zogenoemde: ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Dry needling therapie kan worden toegepast bij:
Stijve spieren en gewrichten, RSI- klachten, klachten van de nek,schouder, arm, (tennis) elleboog, onderarm en pols. Klachten van de lage rug, heup, bil- en beenspieren, krampen, uitstralende pijn patronen, hielspoor, etc.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

Acuut – bijv. door een verkeerde beweging of ongeluk.Chronisch: door een langdurig verkeerde houding. Langdurige overbelasting van bijv. arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, CANS). Overbelasting / blessures bij sporters. Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia. Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips. Psychologische factoren zoals stress en depressie. Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie.
Wat is een ‘triggerpoint’? Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

pijn/stijfheid lokaal in een spier; pijn ‘op afstand’ bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten verminderde kracht in de betrokken spier(en) pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid e.a.

Waar richt een behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling therapie aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Kosten

Dry Needling valt onder Fysiotherapie en zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 jaar vallen de behandelingen onder de reguliere fysiotherapie. Vraag hiernaar bij uw verzekeringsmaatschappij.